Helt uden … Sukker

sukkertrang

Raffineret sukker kaldes også tomme kalorier, fordi det absolut er helt uden næringsstoffer i form af vitaminer, mineraler, fibre og enzymer.

I gennemsnit spiser en dansker hvert år over 41 kilo sukker. Det er europæisk rekord, men ikke en vi skal være stolte af. Det daglige indtag af sukker burde ikke overstige mere end 25 gram pr. person. Alene i en dåse cola er der 35 gram sukker.

Hvad sker der, når du spiser for meget sukker?

Sukker får blodsukkeret til at stige meget voldsomt. Det sætter gang i bugspytkirtlen som øger mængden af insulin i kroppen for at hjælpe sukkeret ud i cellerne. Ved for meget sukker omdannes det overskydende sukker til fedtceller. Blodsukkeret falder meget hurtigt igen, når du har spist sukker, og det skaber en sultfornemmelse og sukkertrang, som nemt kan blive til en ond cirkel.

Sukker sættes i forbindelse med b.la.:

  • Fedme
  • Forhøjet blodtryk
  • Forhøjet blodsukker
  • Depression
  • Hovedpine
  • Hjerte/kar sygdomme
  • Træthed
  • Ømme led/gigt symptomer
  • Diabetes
  • Acne

Du spiser helt sikkert mere sukker, end du er klar over

Meget af den sukker vi spiser findes skjult i de færdige madvarer vi køber, såsom frugtyoghurt, morgenmadprodukter, brød, kager, slik, sodavand, saftevand osv.

Tjek varedeklarationen. Sukker i fødevarer kan være skjult under navne som: sukker, fructose, maltose, saccharose, lactose, dextrose, high-fructose corn syrup, majssirup, honning, brun farin, flormelis, ahornsirup og melasse.

Spis naturligt sukker i stedet for

Naturligt forekommende sukker findes derimod i frugt, bær, tørret frugt, koldslynget honning osv. Selv om madvarer med naturligt forekommende sukker indeholder en stor mængde frugt sukker og kalorier, så er det stadig meget sundere end raffineret sukker, fordi det tilfører kosten vitaminer, mineraler, proteiner og andre gode næringstoffer.

Vælg derfor lækre søde dadler eller andet tørret frugt, når du bager. Eller brug sødmen fra bær, bananer, mango, æbler osv.

Kold slynget honning er også et godt valg, fordi honningen ikke er blevet opvarmet, hvorved dens mange gavnlige stoffer er bevaret.

Brug kokospalme sukker, hvis du skal bruge noget der minder om sukker, da det har bevaret næringsstofferne, og samtidig har et lavt glykæmisk indeks i forhold til almindelig hvidt sukker, der betyder at blodsukkeret påvirkes mindre.

 

Helt uden hvidt sukker kan stadig være en lækker fornøjelse

Prøv disse lækre Triple chokolade muffins med kokospalme sukker og oplev selv, at du ikke behøver at give afkald på den gode smag.

Helt uden sukker opskrift

Mere “helt uden”

glutenallergi
stop mælkeallergi
ingen farvestoffer
Navn
Email