Når du sidder ved middagsbordet, har du så rigtig svært ved at stoppe efter én portion? Og er det sjældent gulerødderne du hapser flere af, men der imod lige en frikadelle eller et stykke brød mere. Rigtig mange har svært ved at lade maden værre, hvis den står og frister foran på middagsbordet.

En rigtig god løsning på det kan være, at gøre det til en vane at portionsanrette maden i køkkenet. Lav en tallerken til hvert familiemedlem, som passer i størrelse og sammen sætning.

En tallerkenmodel er et rigtig godt redskab til at sikre, at du får den næring, du har brug for.

Billede til blog

Opdel din tallerken i 3:

1/3 del skal bestå af grøntsager og frugt – såsom salat, kål, gulerødder, løg, bær m.m.

1/3 del skal bestå af protein og det sunde fedt – såsom kød, æg, linser, avokado, kokos, smør, olier m.m.

1/3 skal bestå af korn og stivelse – såsom kartofler, pasta, korn, brød, bagte rodfrugter m.m.

Når du sidder ved middagsbordet og har nydt din tallerken med mad, så hold en pause, og mærk efter om du stadig er sulten eller om du faktisk er mæt efter første portion. Det kan tage kroppen 20 minutter at sende signaler til din hjerne, at du faktisk er mæt.

Føler du dig stadig sulten og har lyst til en portion mere, så husk at den også skal være efter tallerkenmodellen, så det ikke kun er en ekstra frikadelle du går efter, men du også får de sunde grøntsager med.

Måske erfarer du, er det mere handler om hyggespisning fremfor reel sult.

 

 

 

Navn
Email
Tagged with →  
Share →

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *